Projekt "Mapa pamięci" zakończony

8 maja 2013 roku w Żuławskim Parku Historycznym odbyła się prezentacja wyników projektu edukacyjnego Mapa pamięci. Projekt ten realizowany był od października 2012 r. do maja 2013 r.  przez uczniów klas I Technikum Obsługi Turystycznej i III Technikum Informatycznego z  Zespołu Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim. Jego celem było stworzenie multimedialnego przewodnika po Muzeum Stutthof w Sztutowie, który oprócz podstawowych informacji historycznych wykorzystywałby również relacje świadków historii – byłych więźniów obozu z lat 1939 – 1945. Przez cały rok szkolny uczniowie klas biorących udział w projekcie odbyli serię spotkań i warsztatów edukacyjnych, których zadaniem było zwrócenie uwagi na współczesną kulturę pamięci, rolę świadków historii w narracji historycznej oraz wykorzystania nowoczesnych nośników informacji do jej przekazania. Była to również doskonała możliwość by tragiczna historia KL Stutthof i jego więźniów stała się jeszcze bliższa młodemu pokoleniu mieszkańców naszego regionu. Realizacja projektu, jak sami podkreślili uczniowie podczas jego prezentacji:

 
 to cenna refleksja nad historią, pamięcią i upływającym czasem. Świadectwa złożone przez świadków  historii  mają dużą wartość poznawczą i emocjonalną. Pozwalają nam stanąć na chwilę w naszym  biegnącym wciąż do przodu życiu i cofnąć się do czasów, które są dla nas historią – historią  wartą poznania. Poprzez projekt  „Mapa pamięci” staliśmy się w pewnym sensie żywym „nośnikiem  pamięci”. Naszym obowiązkiem jest  zachować ją dla kolejnych pokoleń.

 
W trakcie prezentacji projektu można było usłyszeć wiele na temat znaczenia muzeów i szkoły w kształtowaniu postaw patriotycznych młodego pokolenia oraz ich roli w zachowaniu pamięci o wydarzeniach związanych z II wojną światową. Piotr Chruścielski z Muzeum Stutthof w Sztutowie  w swoim wystąpieniu poruszył niezwykle istotny problem dialogu między pokoleniowego oraz  czasu, który w przypadku pokolenia ofiar hitlerowskiego obozu w Stutthofie biegnie coraz szybciej. Tego typu działania, podobnie jak projekt Ostatni świadkowie realizowany przez Muzeum w ostatnich latach, to sygnał aby pamięć o tych ludziach nigdy nie zaginęła. To również sygnał do działania, bo za kilka, kilkanaście lat historia ta może być już wyłącznie historią widzianą przez kartki książki, a nie osób, które ją same doświadczyły. Uczniowie Patrycja Wierzchowska (kl. I TOT) oraz Jacek Cieszyński (kl. III TI) podzielili się z zebranymi swoimi doświadczeniami z realizacji  projektu oraz omówili sposób działania całej witryny. Prezentacje projektu zakończyło krótkie wystąpienie Łukasz Kępskiego z Zespołu Szkół nr 2, który poruszył niezwykle istotny problem interdyscyplinarności przy tego typu działaniach. Mówił o tym, jak ważne jest aby nauczanie historii, poruszanie niezwykle ważnych z punktu widzenia regionu, kraju tematów dostosowane było do percepcji  współczesnych uczniów.  Projekt Mapa pamięci w pełni ma wpisywać się w ten sposób odbioru rzeczywistości. Jest projektem 2.0.

 
Prezentacja strony internetowej odbyła się w trakcie finału V Powiatowego Konkursu Recytatorskiego „Dzieci i młodzież recytują poezję o tematyce patriotycznej, wojennej i obozowej”. Warto w tym miejscu dodać, iż zwyciężczynią tego konkursu w kategorii szkół ponadgimnazjalnych została uczennica klasy II Technikum Obsługi Turystycznej Małgorzata Loryś. Oba działania odbyły się w ramach obchodów 68 Rocznicy Wyzwolenia Obozu Koncentracyjnego Stutthof.

 
Strona internetowa projektu Mapa pamięci dostępna jest pod adresem www.mapapamieci.cba.pl

 

mgr Ł. Kępski